María Xosé Porteiro: «A igualdade de xénero fai posible unha revolución equiparable á francesa»

María Xosé Porteiro lleva casi medio siglo dedicada a la vida pública: como periodista, desde las distintas instituciones políticas a las que estuvo vinculada 14 años y, en la actualidad, como adjunta a la Valedora do Pobo y directora del Centro de Documentación y Feminismos del Consello da Cultura Galega. Comunicación, feminismo y política son, de hecho, los tres ejes de una carrera en la que siempre fue consciente de la importancia de tejer redes de colaboración entre las mujeres. Esa cooperación femenina, la sororidad que permitió a su generación dar el salto al ámbito público, dio título a su intervención en el ciclo As mulleres cen anos despois de Emilia Pardo Bazán. Conversas na Casa-Museo, coorganizado por el Ayuntamiento de A Coruña y la Casa-Museo Emilia Pardo Bazán con motivo del centenario de la muerte de la escritora. María Xosé Porteiro fizo hincapié, en una charla con el también periodista Pepe Castro, en el poder transformador del feminismo y de su importancia para el avance de la humanidad.

“Son testemuña do importante que foi ir creando un sentimento, unha relación colaborativa entre as mulleres que tiñamos unha circunstancia vital semellante. Refírome ás mulleres da miña xeración, que comezabamos a saltar ao ámbito público nos anos 70, ben porque puidemos estudar ben porque co cambio político se abriu unha nova etapa. Eu creo que fun unha privilexiada porque, non digo que fose fácil, pero si emocionante”, repasa la primera concelleira de igualdad e impulsora de la primera casa de acogida de mujeres maltratadas en Galicia en los años en que formó parte del equipo de gobierno del Ayuntamiento de Vigo (1987-1991). En la arena política, María Xosé Porteiro fue también diputada en el Congreso y en el Parlamento de Galicia y la primera representante en el exterior de la Xunta de Galicia; y en el campo del periodismo empezó a trabajar en múltiples medios en el año 1972, en un momento en que las mujeres debían pedir permiso al marido para poder trabajar fuera de su casa o salir del país.

Muchas compañeras se quedaron por el camino, pero muchas otras pudieron hacer cosas impensables, o en aquel momento muy difíciles, en parte por las redes de alianza entre mujeres de varias generaciones, analiza. “As nais e as avoas que se fixeron cargo dos fillos que fomos tendo foron unha axuda imprescindible para podermos estudar, traballar etc. E tamén o foron as compañeiras coas que fomos aprendendo da man do feminismo, que nos abriu os ollos. Esta rede que se vai tecendo entre as mulleres non é material, pero é real e vainos sustentando a todas, as que xa estabamos e as que van chegando. E creo que isto foi así grazas a que comprendemos que o que nos pasaba a unha repercutía en todas e viceversa”, destaca.

María Xosé Porteiro compara el momento actual con el primer cuarto del siglo XX en términos de cambio. Cuando la escritora coruñesa murió y en los años siguientes, una nueva generación de mujeres ya estaba reivindicando con el ejemplo de sus propias vidas el derecho a ser pintoras o cineastas, a desenvolver cualquier profesión igual que los hombres, y también a participar en la vida política como electoras y elegibles. “Neste primeiro cuarto do século XXI tamén se está a dar un cambio de paradigma espectacular que eclosiona a nivel mundial co movemento Me too. Ata agora non se vira con tanta claridade que o machismo é unha cuestión estrutural de relación entre ambos os sexos, e que afecta a todas as mulleres, ás que viven nas favelas e tamén ás estrelas de cine”, analiza la periodista.

La invitada del mes de junio del ciclo de charlas en la Casa-Museo Emilia Pardo Bazán equipara el impacto del movimiento feminista en la sociedad actual con el que tuvo en su momento el fin del Antiguo Régimen. “En termos de civilización, a igualdade de xénero fai posible unha revolución equiparable á francesa, que cambiou o modelo de sociedade e proclamou a igualdade dos homes. Ese cambio quedou incompleto na medida en que as mulleres quedaron fóra do contrato social, e é agora cando estamos a rematar ese traballo inconcluso. Penso que non só estamos a pechar un ciclo, tamén estamos a darlle forma a unha revolución non sanguenta. Esta revolución, a diferenza da francesa, non pasa por tomar a Bastilla, senón por rematar co terrorismo machista”, reflexiona María Xosé Porteiro, que recuerda que Emilia Pardo Bazán fue pionera en la denuncia de lo que ella denominó mujericidio.

Como en el cambio de la Edad Moderna a la Contemporánea, esta vez la tecnología es una aliada. En aquel momento fue el vapor, ahora son las tecnologías de la comunicación. “Permítennos vernos en rede a nivel mundial, e isto fai posible que este proceso poida ir máis á présa ca nunca se puido imaxinar”, concluye.